Nowa trasa tramwajowa usprawni komunikację między Wildą i Dębcem a centrum Poznania. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu obowiązują od 23 października, a od 3 listopada tramwaje nie przejadą przez skrzyżowanie ulic Wierzbięcice, Królowej Jadwigi i Matyi. Wprowadzone zostaną także duże zmiany dla kierowców - przejazd przez ul. Matyi i Królowej Jadwigi na skrzyżowaniu będzie możliwy jezdnią północną, po jednym pasie w każdym kierunku. Wjazd i wyjazd z ul. Wierzbięcice zostanie całkowicie zamknięty. Wyłączony z ruchu zostanie także odcinek ul. Ratajczaka od strony centrum.
- W ostatnich tygodniach prowadzone były niewidoczne w terenie, ale intensywne przygotowania do inwestycji. Wykonawca koncentrował się na opracowaniu projektu czasowej organizacji ruchu, za nami wiele spotkań i ustaleń w zakresie najbardziej optymalnych rozwiązań. Zależy nam na sprawnym przeprowadzeniu prac budowlanych, by trwały możliwie najkrócej. Roboty równolegle rozpoczną się na węźle Wierzbięcice oraz na odcinku ul. Ratajczaka między Św. Marcinem a ul. Ogrodową. Wyłączenie torowiska na węźle skutkować będzie zmianami tras tramwajów, które z kolei zostaną skoordynowane pracami na moście Chrobrego, by tymczasowy układ tras był czytelny dla pasażerów – wyjaśnia Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Najpierw nocne przygotowania
23 października rozpoczyna się budowa tzw. przewiązek, czyli przejazdów przez torowisko na równoległą jezdnię w ciągu ulic Matyi i Królowej Jadwigi, w rejonie węzła Wierzbięcice. Przewiązki będą budowane w dwóch punktach – w pobliżu ul. Przemysłowej oraz na wysokości Novotelu. 23 października przeprowadzony zostanie demontaż krawężników przy torowisku, w trakcie tych prac zajmowane będą wewnętrzne pasy jezdni ulic Matyi i Królowej Jadwigi we wskazanych miejscach. W następnych dniach, do 25 października włącznie, pasy zajmowane będą tylko w razie konieczności (np. ruchu ciężkiego sprzętu), w pozostałym czasie na jezdni będą wygrodzenia ostrzegawcze w miejscu krawężników. Prace realizowane będą głównie w torowisku, dlatego zaplanowano je na noce z 23 na 24 i 24 na 25 października, by możliwe było jeszcze utrzymanie ruchu tramwajowego. Podczas prac prędkość zostanie ograniczona do 40 km/h.
To właśnie zasadnicze prace na skrzyżowaniu ulic Wierzbięcice, Matyi, Niezłomnych i Królowej Jadwigi będą generować największe utrudnienia w ruchu tramwajowym i samochodowym, zmiany dotkną także pieszych i rowerzystów. Zakres prac jest bardzo szeroki, m.in. wybudowany zostanie rozjazd i nowe tory na ul. Niezłomnych, przebudowane zostaną istniejące tory, powstanie nowy przystanek, a obecny zostanie przebudowany. Uzupełniona zostanie infrastruktura pieszo-rowerowa i wymieniona będzie nawierzchnia jezdni.
Zmiany w organizacji ruchu
Od 3 listopada torowisko na skrzyżowaniu ulic Wierzbięcice, Matyi i Królowej Jadwigi zostanie wyłączone z ruchu. Oznacza to, że tramwaje będą kursowały zmienionymi trasami. Szczegóły i schematy na stronie Zarządu Transportu Miejskiego.
Według umowy z wykonawcą na III kwartał 2026 r. planowane jest przywrócenie ruchu tramwajowego na trasę przez ul. Matyi i Wierzbięcice, czyli na Wildę i Dębiec. Wykonawca dołoży starań, by roboty przebiegały jak najszybciej, wiele jednak zależy od warunków atmosferycznych podczas nadchodzącej zimy.
Jezdnia ul. Wierzbięcice na odcinku od zjazdu do stacji benzynowej do węzła będzie zamknięta także od 3 listopada (na tym odcinku przebudowane zostanie torowisko i powstanie przystanek tramwajowy). Od tego dnia nieprzejezdna będzie również południowa jezdnia na ul. Matyi i ul. Królowej Jadwigi, czyli prowadząca w kierunku ronda Rataje. Projekt czasowej organizacji ruchu zakłada również wygrodzenie pasów lewoskrętu z ul. Królowej Jadwigi w ul. Wierzbięcice oraz zamknięcie pasa skrętu w prawo z ul. Królowej Jadwigi do skrzyżowania z ul. Niezłomnych. Ruch samochodowy z ul. Niezłomnych, przy Izbie Rzemieślniczej, będzie możliwy tylko w prawo, w al. Niepodległości. Niedostępna będzie również odnoga ul. Królowej Jadwigi na tyłach Domu Żołnierza, prowadząca do al. Niepodległości. Dojazd do posesji zostanie zachowany.
Wobec wyłączenia południowej jezdni na ul. Matyi i ul. Królowej Jadwigi, przejazd dwukierunkowo możliwy będzie częścią północną. Do tego właśnie będą służyły przygotowane wcześniej przewiązki, czyli przejazdy przez torowisko tramwajowe. Prędkość w rejonie prac zostanie ograniczona do 30 km/h.
Drugim miejscem, gdzie rozpoczną się prace i wynikające z nich zmiany w organizacji ruchu, jest odcinek ul. Ratajczaka pomiędzy ul. Św. Marcin a Ogrodową. Zostanie wyłączony z ruchu, zachowany będzie tylko dojazd do posesji i obsługi służb. Sąsiednia ul. Taczaka udostępniona zostanie jedynie w celu dojazdu do posesji. Na czas prac w ciągu ul. Ogrodowej i ul. Powstańców Wielkopolskich występować będą zawężenia jezdni, ale w czasie trwania robót ulice te będą przejezdne.
Ruch tramwajowy na ul. Św. Marcin zostanie zachowany dzięki wcześniejszej przebudowie skrzyżowania z ul. Ratajczaka. Wyprzedzająco zostało ono dostosowane do planowej trasy tramwajowej, dlatego rozpoczynająca się inwestycja będzie kontynuacją dotychczasowych prac.
Wszelkie proponowane objazdy zaznaczone zostały na schemacie dołączonym do tego komunikatu, w terenie ustawione zostaną tablice kierunkowe dla kierowców. Opracowany został również objazd dla rowerzystów oraz kierunek przejścia dla pieszych z wykorzystaniem istniejącego przejścia podziemnego.
22 października odbyło się spotkanie z mieszkańcami, na którym omawiane były zmiany w czasie rozpoczynającej się przebudowy ulicy Ratajczaka. Prezentacja przedstawiona na spotkaniu znajduje się w załączniku do tego komunikatu.
Nowe drzewa i rozchodniki
Zakładany czas realizacji robót budowlanych to ok. dwa lata. Trasa tramwajowa w ul. Ratajczaka powstanie na odcinku od ul. Św. Marcin do węzła Wierzbięcice jako ostatni etap Programu Centrum. Nie tylko skróci dojazd z Wildy i Dębca do centrum, będzie również dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania z wykorzystaniem nowego prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w dalszej perspektywie połączenia tramwajowego z Garbar w stronę Naramowic.
Do tej pory powstało torowisko na ul. Ratajczaka między ul. 27 Grudnia i Św. Marcin z przystankiem przy Bibliotece Uniwersyteckiej. Kolejny odcinek torowiska także zostanie wybudowany w nowoczesnym standardzie. Poza przystankiem przy ul. Wierzbięcice powstanie też kolejny przy Starym Browarze. Wykonawca zajmie się też przebudową jezdni, drogami rowerowymi, chodnikami, infrastrukturą podziemną, oświetleniem i wprowadzeniem nowej zieleni. Odcinek od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich będzie strefą zamieszkania. Po obu stronach ulicy na tym fragmencie przewidziano symetryczne przestrzenie obsadzone drzewami i zielenią niską.
W styczniu tego roku rozpoczęły się przygotowania drzew do przesadzeń, część z nich wróci na przebudowaną ulicę. Ponadto posadzone zostaną 34 zupełnie nowe drzewa w odbrukowanym gruncie. Na wiatach nowych przystanków tramwajowych przewidziany jest rozchodnik, czyli wytrzymała na suszę roślina. Wprowadzone zostanie również zielone torowisko na ul. Matyi między węzłem Wierzbięcice a ul. Towarową.
W zakres prac wchodzą również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami, a także mała architektura: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.
Inwestycja umożliwi miastu wykorzystanie dofinansowania unijnego w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.